Odpowiednia oferta w odpowiednim czasie, czyli jak pracuje zespół kupców?

Świat limango kręci się wokół kampanii sprzedażowych. Każdego dnia staramy się odpowiadać na potrzeby naszych klientów i dostarczać im możliwie najlepszą ofertę na rynku. Dzięki temu pomagamy oszczędzać nie tylko pieniądze, ale i czas – a nad tym wszystkim czuwa nasz wyjątkowy zespół kupców.

Trochę historii

Dział Sourcing to kupcy oraz zespół Category Management – łącznie 14 osób. To osoby z doskonałym wyczuciem rynku, zmysłem analitycznym oraz zdolnościami negocjacyjnymi. Jesteśmy na rynku już prawie 9 lat i trzeba przyznać, że przez ten czas w naszym działaniu zmieniło się sporo – także w kwestii codziennej pracy całego zespołu Sourcingu. Jeszcze kilka lat temu limango nie było marką tak rozpoznawalną, jak obecnie – praca kupca rozpoczynała się wtedy od wyjaśnienia potencjalnemu kontrahentowi kim jesteśmy i przekonania go, że warto się zaangażować z nami w relację biznesową – opowiada Magdalena Wójcik-Dębiec, Head of Sourcing & Category Management. Obecnie współpracujemy z setkami dostawców i to my decydujemy, jaką chcemy mieć ofertę oraz czego potrzebuje nasz Klient.

Zmiany widać także w sposobie pracy. Kilka lat temu byliśmy w stanie przygotować kampanię z dnia na dzień – teraz, aby była gotowa do startu, potrzebujemy nawet około 3 tygodni. Jednak „duch Sourcingu” i współpracujących z nami działów jest nadal bardzo elastyczny, więc ewentualna zmiana priorytetów, aby dopasować się do zmian rynkowych nie stanowi problemu – mówi Magda.

W 2017 roku z zespołu kupców wyodrębnił się pierwszy Category Manager – o początkach tego zespołu mówi Joanna Widykowska, Team Leader Category Management. Wraz z rozwojem limango pojawiła się potrzeba dokładniejszego dostosowania oferty do potrzeb klientów. Chcieliśmy być coraz bardziej precyzyjni w planowaniu sprzedaży, szacowaniu zapotrzebowania na towary. Dziś zespół liczy 4 osoby, których najważniejszą misją jest dostarczanie atrakcyjnej oferty: renomowanych marek, sezonowych produktów, w jak najlepszych cenach i odpowiednich ilościach.

Wszystko zaczyna się od Sourcingu

Dobra organizacja pracy to podstawa działań każdego zespołu. Kupcy w limango są podzielni odpowiedzialnością na kategorie, każdy z nich ma ich pod swoja opieką 2 lub 3. Odpowiada za rozwój bazy dostawców, konkretne kampanie, marże. Sourcing to mocno rozwinięte zaplecze raportów, na podstawie których kupiec może ocenić potencjał marki, oferty oraz produktów. Zatrudniając nowych kupców staramy się, by ich doświadczenie, zainteresowania współgrały z kategorią, którą będą się zajmować. Dzięki temu praca nie jest tylko pracą, ale i frajdą. A jak ma się frajdę z pracy, to robi się to z sercem, co przekłada się na jakość naszych ofert – często nasi kupcy zakupują oferty, jakby kupowali dla siebie, a wymagania są wysokie 🙂 – mówi Magda Wójcik-Dębiec.

O codziennej pracy Sourcingu mówi Natalia Wałęsiak, kupiec w kategoriach: akcesoria, zegarki oraz biżuteria. Kładziemy duży nacisk na analizę. Sprawdzenie asortymentu, konkurencji czy zgodności oferty z naszymi KPI są podstawą naszej pracy. Chcemy gwarantować naszym klientom najlepiej dobrany asortyment w najlepszych cenach. Aby to wszystko było możliwe i kampania stała się sukcesem, musimy spędzić trochę czasu nad kalkulacją. Excel staje się wtedy naszym największym przyjacielem 😊 Staramy się ograniczać liczbę kampanii i robić tylko te z największym potencjałem. Oczywiście Sourcing to nie tylko matematyka! Aby zatrzymać z nami klientów na dłużej musimy im zagwarantować dostęp do nowych marek. W tym celu śledzimy trendy i jeździmy na targi branżowe, polskie lub międzynarodowe. Dążymy do rozwijania naszych kategorii, budowania portfolio marek i tendencji wzrostowej jeśli chodzi o realizację budżetów, dlatego niezbędne jest ciągłe poszukiwanie nowości.

Wysoka jakość, niskie ceny, topowe marki – wszystko się da!

A jak szukać nowości, na co zwrócić uwagę? Jest kilka wytycznych, którymi kieruję się przy wyszukiwaniu nowych marek – mówi Natalia. Głównie opieram się na Instagramie, to on teraz wyznacza nowe trendy. Z łatwością można śledzić tam marki, które zyskują zaufanie wielu klientów. W kategoriach, które prowadzę, bardzo liczy się podążanie za aktualnymi trendami. Oczywiście poza wizerunkiem marki w Internecie ważny jest dla mnie poziom cenowy, jakość czy surowce z jakich produkty są wykonane. Zdarzają się sytuacje, gdy wybrane przez nas firmy nie chcą z nami współpracować. Jednak nigdy się nie poddajemy – historia kilka razy pokazała nam, że można się starać kilka lat i w końcu się uda 😊

Dużą rolę w atrakcyjności naszej oferty odgrywa Category Management, o czym mówi Joanna Widykowska. W codziennej pracy poświęcamy się analizie trendów rynkowych oraz naszej wewnętrznej sprzedaży. Naszymi największymi sprzymierzeńcami są Excel, Tableau i Google 😉 Dzięki tym narzędziom jesteśmy w stanie pozyskać dane, przetworzyć je, a na końcu wyciągnąć wnioski, które służą nam do budowania strategii sprzedażowej i cenowej. Te informacje przekazujemy dalej – do działu zakupów, o tym jakiego asortymentu, w jakim momencie i w jakich ilościach potrzebujemy. Z drugiej strony, przekazujemy wiedzę do działu marketingu, o mocnych stronach naszej oferty. Nie ma dnia pracy w zespole bez monitoringu cen. Naszym zadaniem jest upewnić się, że oferta limango jest konkurencyjna pod tym względem.

Dzięki tak zorganizowanej pracy, doskonale reagujemy na zmieniający się rynek oraz panujące trendy – w naszej ofercie stale pojawiają się topowe marki z kategorii beauty (Foreo,  Phenomé, Missha, Clochee), czy fashion (PLNY Lala, Risk Made in Warsaw, Levi’s). Gdy sytuacja w naszym kraju mocno się zmieniła i konieczna była zmiana trybu pracy na home office, na limango pojawiło się sporo kampanii, dzięki którym każdy mógł urządzić swoje domowe biuro. Wtedy także pojawiły się nowe kampanie z asortymentem sportowym, a do tego zabawki – aby każdy rodzic miał czym zająć malucha.

Pamiętajmy o misji

Wielokrotnie wspominaliśmy, że naszą misją jest pomaganie rodzinom w oszczędzaniu – i tym również kieruje zespół kupców oraz Category Management. Sama jestem mamą i buty dla mojej córki kupuję praktycznie wyłącznie na limango. Stopa małego dziecka rośnie w takim tempie, że zmiana obuwia co 3-4 miesiące jest konieczna. Policzyłam, że oszczędzam na samych butach dzięki limango co najmniej 800 zł rocznie, a kupuję buty tych samych marek, które polecają znawcy małych stóp – mówi Magda Wójcik-Dębiec.

Podobne zdanie ma Joanna Widykowska. CM-owa drużyna partycypuje i dba o to, żeby każdego dnia na naszej platformie pojawiały się wyjątkowe okazje obejmujące zróżnicowany asortyment dla wszystkich członków rodziny. Staramy się, żeby w naszej ofercie nigdy nie brakowało najlepszych marek dziecięcych, sportowych, fashion, czy też tych z produktami dla domu.

Ważne jest też dopasowanie oferty sezonowo, o czym mówi Natalia Wałęsiak. Sporą satysfakcję daje przygotowanie kampanii na Boże Narodzenie. Wszyscy kupcy starają się dopasować tak ofertę w tym okresie, aby nasi klienci znaleźli prezenty dla swoich najbliższych. Przyjemnie jest myśleć, że pomagamy oszczędzać nie tylko pieniądze ale i czas naszych klientów. Liczymy na to, że precyzyjnie dobrany asortyment w tym okresie pomoże spełnić niejedno marzenie, a wszystkie prezenty Mikołaj zakupi w naszych kampaniach 😊

Zostań jednym z nas